Bridž - karetní hra
Čtyři hráči - dvě dvojice křížem
Hraje se s balíčkem karet rummy
Bridž
Původ bridže je neznámý. Jeho předchůdcem byla francouzská hra l'Hombre,
ze které se vyvinul whist. Od whistu už byl jen malý krůček k dridži, který se nejvíce
rozšířil v dobe první světové války. V roce 2002 byl zařazen do programu zimních OH.
1. Hraje se s balíčkem karet rummy (žolíkové) bez žolíků - 52 karet. Pořadí barev je
piky, srdce, kára, trefy (bez trumfů). Pořadí karet je A (eso) až po dvojku.
2. Rozdávání: Rozdávající karty zamíchá a dá je sejmout hráči po své pravici. Rozdává se
ve směru hodinových ručiček po jedné každému hráči. Rozdá se všech 52 karet, každý jich
dostane 13.
3. Dražba: Hráč, který rozdával, je první na řadě k dražbě (licitaci). Dražba rovněž postupuje
ve směru hodinových ručiček, jednotliví hráči se při ní zavazují, že jejich dvojice získá
určitý počet zdvihů.
4. Sehrávka: Po skončení dražby se dvojice, která nabídla nejvyšší závazek, snaží získat
slíbený počet zdvihů. Druhá dvojice se tomu snaží zabránit. Zdvih získává nejvyšší
karta přidaná do zdvihu.
5. Hodnocení: Důležitý je pouze získaný počet zdvihů a soulad se závazkem. Nezáleží na
tom, jaké hodnoty zdvihy obsahují. Platí, že body získává ta dvojice, která závazek
vydražila a splnila nebo překročila. Při nesplnění získavají body soupeři.
6. Vlastní hra: Při dražbě jsou určeny trumfy (nebo to, že se bude hrát bez trumfů) a výše
závazku - tzn. počet zdvihů, které se hráči zavazují získat nad stanovený základ
(tj. šest zdvihů). Pořadí druhu závazků: nejnižší trefy, potom kára, srdce a nejvyšší piky
(bez trumfů). Výše závazku: číslo 1-7, kterým se hráč zavazuje (za celý pár) k získání
daného počtu zdvihů k šesti základním, které se při dražbě neuvádějí.
7. Hlášky: pas, nabídka, kontra, rekontra.
Pas
Hráč, který je na řadě a hlásí pas, vzdává
se pro tento okamžik dražby. Nijak jej to neomezuje při další dražbě. Až na něj přijde
znovu řada, může libovolně dražit.
Nabídka
Hráč ohlásí nejprve číslem výši závazku,
potom barvu. Řekne např.: "jeden pik" nebo "dvě srdce" nebo "tři bez trumfů". Tím se
oba hráči v páru zavazují, že v prvém příkladě získají 6+1 zdvih, kdy trumfem budou
piky, ve druhém případě, že získají 6+2 zdvihy, když trumfem budou srdce, a konečně
ve třetím příkladě se zavazují získat 6+3 zdvihy, když žádná barva nebude stanovena
jako trumfová.
Kontra
Hráč může ohlásit kontra pouze na předcházející nabídku závazku
soupeřů. Znamená to, že nesouhlasí s navrženým závazkem soupeřů, slibuje ho porazit a
navrhuje dvojnásobné bodové sazby.
Rekontra
Hráč může ohlásit rekontra pouze na
předcházející kontra soupeřů. Tato hláška znamená, že soupeři nemají pravdu, závazek
bude splněn, a to při čtyřnásobných sazbách. Každá další nabídka ohlášená po předchozím
kontra a rekontra tuto hlášku ruší a dražba pokračuje se základními sazbami.
8. Postup dražby:
Dražbu zahajuje hráč, který rozdával. Pokud některý hráč učiní nabídku,
musí být vyšší než nabídka předcházejícího hráče. Buď musí nabídnou vyšší závazek
(číselně), nebo při stejné výši závazku hru ve vyšší barvě. Např. po licitaci 1 trefu musí
přijít minimálně 1 kára nebo po 1 piku - minimálně 2 trefy atd. Dražba končí, jestliže tři
hráči následující za sebou ohlásí pas. Pak platí naposledy řečená hláška a závazek se
sehrává. Toto opatření neplatí v prvém dražebním kole, kdy se musí dostat i na čtvrtého
hráče v pořadí. Teprve když i tento hráč hlásí pas, karty se složí, zamíchají a znovu rozdají.
9. Sehrávka:
Zdvih jsou čtyři karty, zahrané postupně po jedné každým hráčem. Hráč,
který dal do zdvihu nejvyšší kartu (nejvyšší trumf), zdvih získává a vynáši do dalšího
zdvihu jako první. Celkem je možno získat 13 zdvihů.
10. Přiznání barvy:
Základní pravidlo hry. Každý hráč musí do každého zdvihu přidat kartu
stejné barvy, jaká byla vynesena. Jedině v případě, že hráč barvu v listě nemá, může
přidat kartu libovolné barvy. Hráč není povinen do zdvihu přidávat vyšší kartu, než
byla vynesena, a ani trumf v případě, že barvu nemá. Hodnotu přidané karty každý hráč
určí sám podle vlastního rozhodnutí.
11. Trumfy:
Při dražbě bývá jedna z barev určena jako trumfová. Kterákoli trumfová karta
je potom vyšší než všechny karty ostatních barev.
12. Průběh sehrávky:
Po skončení dražby probíhá sehrávka. Hlavním hráčem se stane ten,
jehož pár vydražil nejvyšší závazek a z obou hráčů páru pak ten hráč, který výši konečného
závazku jmenoval v průběhu dražby jako prvý. První výnos do hry má hráč (nyní obránce
- předák) sedící po levici hlavního hráče. Po jeho výnosu položí partner hlavního hráče
svoje karty lícem vzhůru na stůl, seřazené podle barev a hodnot tak, aby je viděli všichni
hráči u stolu. Trumfy (pokud jsou) dá ze svého pohledu vpravo. Tímto okamžikem se stává
tichým hráčem a jeho karty jsou kartami stolu. K dalšímu zdvihu vynáší vždy ten hráč, který
získal předchozí zdvih. Pokud zdvih získal hlavní hráč na stole, musí vynášet ze stolu,
pokud získal zdvih kartami, které drží v ruce, vynáší z ruky. Tichý hráč se již nesmí této
partie žádným způsobem zúčastnit. Nanejvýš smí pouze podle pokynů hlavního hráče
obsluhovat karty stolu.