Moravský vůl - karetní hra
Čtyři hráči - dvě dvojice křížem
Hraje se s balíčkem karet pikety

Moravský vůl
Původ moravského vola je neznámý. Jeho předchůdcem mohl být bridž,
jehož velmi zjednodušenou formou může být právě tato hra.

1. Hraje se s balíčkem karet pikety - 32ks. Pořadí barev není důležité, trumfy jsou srdce.
Pořadí síly karet stejné barvy je 7, 8, 9, J, Q, K, 10 a nejsilnější je A- eso. Vyjímku tvoří
tři karty. Nejvyšší trumf je Q trefa (dáma křížová) - starý. Druhý nejvyšší trumf je Q pik
(dáma piková) - mladý a třetí je sedma srdce (sedma hercová) - špic. Ostatní trumfy jsou
v běžném pořadí A, 10, K, Q, J, 9 a nejslabší trumf je 8.

2. Rozdávání:
Rozdávající karty zamíchá a dá je sejmout hráči po své pravici. Rozdává se
ve směru hodinových ručiček po jedné každému hráči. Rozdá se všech 32 karet, každý
jich dostane 8.

3. Přiznání barvy:
Základní pravidlo hry. Každý hráč musí do každého zdvihu přidat kartu
stejné barvy, jaká byla vynesena. Jedině v případě, že hráč barvu v listě nemá, musí
přidat trumfovou kartu. Pokud nemá ani tuto, pak kartu libovolné barvy. Hráč není povinen
do zdvihu přidávat vyšší kartu, než byla vynesena. Hodnotu přidané karty každý hráč
určí sám podle vlastního rozhodnutí.

4. Sehrávka:
Zdvih jsou čtyři karty, zahrané postupně po jedné každým hráčem. Hráč,
který dal do zdvihu nejvyšší kartu (nejvyšší trumf), zdvih získává a vynáši do dalšího
zdvihu jako první.

5. Hodnocení:
Důležitý je pouze počet získaných desítek a es. K tomu se ještě přičte jeden
bod za poslední získaný zdvih. Pro výhru musí dvojice získat alespoň 5 bodů.

6. Celá hra končí až jedna z dvojic vyhraje 13 sehrávek.


Návrat zpět